Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Ladak-védés

2010.05.22
Megjegyzések Kiss-Csapó Gergely Ladak dolgozatához
Balogh Péter 2010.05.10.
 
 
A kulturális sokk elmúlásának említett okai a modernizáció konszolidációs folyamatába tartoznak, de ide az is beletartozik, hogy az emberek hozzászoknak az új rendszerhez, és az életösztön pragmatikus-megalkuvó természete folytán alkalmazkodnak hozzá – attól függetlenül, hogy ez a rendszer milyen. (Ld. még: generációs váltás)
 
A modernizáció értékelésekor alapvető kérdés, hogy mihez képest (kinek az érdeke)? A modernizáció jó a kényelem, a rövid távú érdekek, a külső érdek, a külső érdek /globalizáció által megfizetett résztvevők/helyiek szempontjából, és/vagyis a modernizáció szempontjából - és nem jó a fenntarthatóság szempontjából, amennyiben a modernizáció olyan egyirányú függőséget hoz, ami megszünteti a térség önfenntartó képességét, és a függés forrásának létével /sorsával köti össze a terület sorsát.
 
Vagyis felmerült-e az a kérdés, hogy a modernizáció fenntartható-e? (Vö.: A modernizáció alapfeltételei az olcsó energia és virtuális pénz, amik viszont nem reálisak a Természet valóságához /törvényeihez képest.)
 
 
„A kutatás során kiderült, hogy”
1.ponthoz:
A helyiek érdeke vajon azonos-e a helyi érdekkel? Mi az igazi helyi érdek?
A táj és a tájban gyökeredző helyi érdek vajon nyertese-e a modernizációs folyamatnak? (Megtudtuk, hogy a 17 megkérdezett nyertesnek érzi magát.) Kik voltak a megkérdezettek?
 
2. ponthoz:
A katonaság kinek az érdekét védi? A gyarmatosítás lényegén nem enyhít, hanem súlyosbít az, ha a helyiek szívesen vesznek részt benne. (Vö.: öngyarmatosítás – a modernizáció működési mechanizmusának egyik lényeges eleme, hogy olyan új kulturális közeget hoz létre, amiben a függésbe hozottak a saját pénzükön, szabad idejükben és akaratukból tartják el és mentik meg a függésbe hozóikat; és saját érdekükként ismerk (f)el a külső érdeket.)
 
3. ponthoz:
A társadalmi mobilitás jó? (Mihez képest /Kinek az érdeke?) Mi van azokkal, akik nem kerül(het)nek „magasabb társadalmi státuszba”? (A népességen belül nyertesek-vesztesek aránya milyen?) Az oktatás milyen tudást ad? A „hogyan csináljunk profitot a turizmusból” tudása megfelel a fenntarthatóságnak? (Mihez képest ad tudást az oktatás – a profitgyártáshoz vagy a fenntarthatósághoz? Mi lesz az önfenntartáshoz szükséges tudással?)
 
4. ponthoz:
Mire terjed ki ez a vágyott autonómia? (Írja, hogy a valódi autonómiának nincs realitása ebben a modernizált rendszerben. Nem lehet, hogy „a vágyás” ez a modernizáció önvédelmi mechanizmusa szerinti „elkötelezettség”? – Az elvesztett valóság helyett mágikus szavak, mint soha el nem érhető ígéretek – vö. fenntarthatóság a fejlődésben.) (Észrevette-e a szerző, hogy a modernizációnak lényege, hogy az elveszett valóságot mágikus szavakkal, ígéretekkel pótolja?)
 
5. ponthoz:
Milyen hatékonysággal van lehetőségük tenni? Időnként hátrébb ülnek a rossz irányba haladó vonaton?