Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


 

 

 
A fenntarthatóságról szakmailag és szemléletében alapvető gondolatokkal zsúfolt beszélgetés hangzott el az „m1” Záróra tegnapi (10.11.24.) műsorában. http://videotar.mtv.hu/Videok/2010/11/25/09/Zarora_2010_november_24__Vendeg_Andrasfalvy_Bertalan.aspx
 
Rögtön az ártéri gazdálkodással kezdődik, és ennek kapcsán az első 20 percben nagyon sok fontos adat-és-összefüggés elhangzik.
 
Ízelítőképpen had emeljek ki csak egy részt:
A Professzor úr nagyon szépen, finoman, pontosan mondja el, hogy a modernizmus hogyan ellenérdekelt az eredendő természetszerű élettel szemben, mire a riporter átveszi a szót, hogy „Mindenkinek az volt érdeke” (mármint a fokok eltömése, a folyók iparszerű szabályozása) – Nem. A Tőkének, a profit-előállításnak, a gyarmatosításnak volt ez az érdeke a földesúrtól a kereskedőn át a bécsi udvarig, de nem mindenkinek, pl. a táj népének – az ún. „embereknek” nem. 
De ez kiderül a beszélgetésből – a riporter igyekszik a legbutább nézői hozzáállásokkal felmerülő kérdéseket is előhozni.
 
További jegyzetek tkp. tartalomjegyzék gyanánt:
„A néprajz a jövő tudománya” – hogy hogyan éltek az emberek, amikor boldogok voltak, az egész élet megmagyarázására szolgál a néprajz. (BP: A fenntarthatóságról legtöbbet elmondó tudomány ma a néprajz.)
A folyószabályozások kapcsán megfogalmazódik a „kinek az érdeke” mint alapvető vizsgálati szempont: Külső érdek. A táj értéktermelő képességének koncentrálása, profit-képző képességének csúcsra járatása.
Ha visszaterheljük az externáliákat a szabályozás /modernizmus mérlege negatív.
A „lebontani a gátakat” kérdése.
20 perc. Közösség, majd kultúra, iskola, vallás – 25 p.: olyan szépen elmondja, hogy miért kell a hittan oktatása, nem a hitet kérik számon, hanem egy tudást, ami az élethez szükséges.
28. p. A keresztény erkölcsiség pl. nincs. Mármint a gyakorlati főáramban.
30. p. Gyermek a tv előtt – tv a társadalom előtt… Nagyobb öröm együtt játszani, mint a másikat legyőzni. A játék lényege eredendően az együttlét öröme, az együttműködés, és nem a verseny.
33. p. Miniszterként?
37. p. saját család /élet – konkrét tapasztalatok, ahogy elpusztították az Országot, fizikailag is, az előző rendszerváltás kapcsán (1945) a Haydn-zenekarból hogyan lett környezeti terhelés vagy az országház előtti sortűz átélése.

47. p. Ha a gyermek nem tanul meg alkotni, felnőttként a mások feletti hatalmaskodást fogja folyton keresni (Adler után).